علائم قلبی در کوهنوردان
    
تعداد بازدید: 399
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1402/5/7

 عموما کوهنوردان وقتی سابقه صعود به چند قله ی بلند و مرتفع در خود می بینند،بسیاری از واقعیات را نادیده می گیرند. حس طبیعت گرایی کوهنوردان به آنها اینگونه القا می کند که بسیاری از علائم بیماری های خود را نادیده گرفته و ترجیح می دهند آنها را به سرماخوردگی و ترش کردن معده نسبت داده و 

کوهنوردان و علائم قلبی 

 

 

عموما کوهنوردان وقتی سابقه صعود به چند قله ی بلند و مرتفع در خود می بینند،بسیاری از واقعیات را نادیده می گیرند. حس طبیعت گرایی کوهنوردان به آنها اینگونه القا می کند که بسیاری از علائم بیماری های خود را نادیده گرفته و ترجیح می دهند آنها را به سرماخوردگی و ترش کردن معده نسبت داده و سعی می کنند انواع بیماری های قلبی -عروقی، فشارخون و دیابت را با هوای پاک خوردن و نوشیدن دم کرده گیاهان کوهی درمان کنند. ولی متاسفانه این طور نیست.

واقعیت این است که ما به هر حال در زمانی زندگی میکنیم که شهرنشینی با تمام زوایایش در پوست و استخوان ما نفوذ کرده، ما هوای آلوده استشمام می کنیم، نسبت به گذشتگانمان کم تحرک تریم، چربی اشباع بیشتری می خوریم، استرس بیشتری داریم، کم خوابی داریم، و کلا نوع زندگی ما تغییر کرده و قس علی هذه...

 

این موارد ما کوهنوردان را هم متاثر می کند هر چند کمی کمتر از عموم جامعه مشکلات قلبی عروقی داشته باشیم ولی خطر آنجاییست که یک فرد عادی با اولین علامت به پزشک مراجعه می کند و چون ورزشکار نیست، درمان را جدی میگیرد ولی پای کوهنوردی که رسید ...ای بابا من هر هفته به کوه می روم و این حرف ها مال همسایه هاست!

 

توجه کنید که در ارتفاع فشار خون بالا می رود  و نه تنها داروی ضد فشار نباید قطع شود بلکه دوز و مقدار آن باید افزایش یابد. در کوه به دلیل فرایندهای التهابی فعالیت پلاکتی (غلظت خون) بالا می رود لذا داروهایی مثل اسپرین در گروه خاصی از افراد جایگاه پیدا می کند و از همه مهمتر علایم قلبی نسبت به جامعه عادی بسیار مبهم می شود. اکثر کوهنوردان به جای درد سینه، درد شکم، یا پشت دارند که شدیدا با دردهای گوارشی شباهت دارد. حتی گاهی با نفخ شکم نیز همراه می شود که تشخیص را دشوار می کند. در ارتفاع به دلیل فشار پایین تر هوا و اکسیژن کمتر از طرفی و دوری از مراکز پزشکی از طرف دیگر در صورت بروز حمله قلبی خطر بیشتری فرد را تهدید می کند.

 

نتیجه آنکه هر گونه علامت به صورت درد یا فشار یا هر گونه حس مبهم و بدی را در سینه، پشت یا شکم، جدی بگیرید(خصوصا افرارد بالای 40 سال) و یک چک کامل قلبی را به صورت هر دو سال در دستور کار خود قرار دهید. افرادی که سابقه قلبی در خانواده دارند و افراد مبتلا به بیماری قند، چربی و خصوصا فشار خون هستند در دسته پرخطر قرار می گیرند و مشاوره با پزشکی آشنا با ارتفاع به ایشان حتما توصیه م یشود.

 

منبع: دکتر نوید رکنی -متخصص قلب و فوق تخصص بالون انژیوپلاستی (عضو هیات علمی انجمن پزشکی کوهستان ایران)       

 

از   1   رای
9

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.